W ramach Ogólnopolskiej Kampanii „Dzieciństwo bez Przemocy” psycholog szkolny, Pani Beata Zawadzka, przeprowadziła zajęcia warsztatowe z młodzieżą z klas 3A TE, 3A LO, 4A LO, 1B TS, 2AB BSIS nt. „Przemoc rówieśnicza”. Głównym celem zajęć było podniesienie wiedzy nastolatków na temat zjawiska przemocy rówieśniczej w świecie realnym i wirtualnym, a także kształcenie umiejętności reagowania na przemoc ze strony rówieśników lub bycia jej świadkiem. Warsztaty rozpoczęły się od wspólnie wypracowanych zasad, które obowiązywały podczas trwania zajęć. Następnie młodzież z wykorzystaniem metody „burzy mózgów” zdefiniowała pojęcie „przemoc rówieśnicza”. Prowadząca szczegółowo omówiła zjawisko przemocy, odwołując się do przykładów podanych przez uczestników zajęć. W dalszej części warsztatów młodzież obejrzała film, który przedstawiał historię siedemnastoletniej Magdy, nastolatki doświadczającej przemocy rówieśniczej ze strony kolegów i koleżanek z klasy. Prezentacja filmowa posłużyła jako materiał ćwiczeniowy do dalszej realizacji zajęć. Młodzież pracowała w grupach kilkuosobowych, w których dyskutowała na temat przejawów przemocy rówieśniczej, przeżywanych emocji, zarówno przez ofiarę jak i świadków zdarzenia. Nastolatkowie podawali własne propozycje, jak można radzić sobie z przemocą i gdzie szukać pomocy.
Prowadząca, zaznaczyła, że przez „polubienie”, przesłanie czy udostępnienie materiałów, które są krzywdzące dla nieznanej im osoby, stają się sprawcami przemocy. Uświadomiła również nastolatkom, że jeśli przez długi czas stykają się z przemocą, są jej świadkami, to mogą zacząć uznawać ją za sytuację normalną i nie dostrzegać tego, że zachowania przemocowe stopniowo się nasilają, czy że się do nich przyczyniają. Dlatego tak ważna jest wiedza na temat zjawiska przemocy rówieśniczej i umiejętność rozpoznawania takich sytuacji. W niektórych przypadkach już sama znajomość tego zjawiska, może pomóc jego ofiarom czy świadkom ujawnić przemoc i szukać wsparcia.
Lis 05 2024