«

»

Kwi 02 2020

Podsumowanie projektu „Po prostu TY”

Niech nam się nie wydaje, że dzisiejszy świat i choćby codzienne życie w mediach społecznościowych nie pozostają bez wpływu na młode pokolenia. Publikowane masowo np. przez wszelkiej maści celebrytów zdjęcia pięknych kobiet i przystojnych mężczyzn w „pięknych okolicznościach przyrody” dla jednych będą inspiracją i motywacją, ale dla drugich mogą stać się poważnym problemem i wpędzeniem w kompleksy. Dlatego do wielu rzeczy, które widzimy w sieci, należy podchodzić z dystansem, o tym też m.in. mówił projekt trojga uczniów ZSP nr 2 „Po prostu TY”.

Dominika Serowik, Natalia Mazurowska i Piotr Wolanin postanowili zmierzyć się z problemem niskiej samooceny wśród dzieci i młodzieży. Ich projekt odbywał się w ramach ogólnopolskiej olimpiady „Zwolnieni z teorii”. Uczniowie opracowali plan działania, zebrali potrzebne materiały i rozpoczęli realizację. Krok po kroku odhaczali kolejne punkty na swojej liście. Przeprowadzili szkolne ankiety, zorganizowali happening w jednej z bartoszyckich galerii, przygotowali warsztaty dla uczniów ze szkół podstawowych, spotkali się z ich rodzicami, przeprowadzili wywiad z niepełnosprawną osobą, która pomimo trudności zdrowotnych nie wyobraża sobie załamywania rąk nad swoim losem, zorganizowali konkurs plastyczny, wzięli udział w międzynarodowej konferencji naukowej w Galinach. — Pracy mieliśmy bardzo dużo, ale myślę, że było warto. Na pewno nauczyliśmy się współpracy, organizowania czasu, dotrzymywania terminów, ale też wystąpień publicznych. Na pierwszych prelekcjach mieliśmy z tym jeszcze problem, ale z czasem staliśmy się bardziej śmiali i otwarci — przekonuje Natalia Mazurowska. — Podczas konferencji w Galinach była jedna pani, która brała udział w naszych pierwszych prelekcjach. Powiedziała, że różnica w naszym wystąpieniu była ogromna — dodaje ze śmiechem Dominika Serowik.

Ostatnim działaniem grupy były prelekcje dla klas VI-VIII w szkołach podstawowych w Kinkajmach, Galinach i Bezledach. Wcześniej, dla młodszych uczniów podstawówek, przygotowano inną formę przedstawienia tematu projektu. — W klasach I-III zajęcia polegały choćby na tym, że dzieci mówiły sobie miłe rzeczy, napisały Kodeks Dobrego Kolegi, tańczyły do piosenki mówiącej o wyjątkowości wielu z nas. Dzieciom nie mówiłyśmy o problemie wprost, bo to byłoby dla nich zbyt nudne. Pokazaliśmy go w formie zabawy. W starszej grupie mówiliśmy już na przykład psychoterapii, o tym, jak uwierzyć w siebie. Łącznie udział w naszych zajęciach wzięło około 140 osób — mówi Dominika Serowik. — Przygotowaliśmy również scenkę, w której zadawaliśmy naszym słuchaczom pytania, choćby dlaczego dobrze się stało, że ktoś powiedział komuś o swoim problemie, co robić, jeśli widzą, że coś jest nie tak w zachowaniu ich kolegów — dodaje Natalia Mazurowska. — Dzieci były bardzo aktywne i chętne do uczestniczenia w zajęciach. Jakie wnioski? Młodsi uczniowie też widzą, że problem niskiej samooceny występuje. Dzieci przyjęły też chyba do wiadomości to, co chcieliśmy im przekazać. Nikt nie przeszkadzał podczas prelekcji, wszyscy z uwagą nas słuchali — opowiada Piotr Wolanin.

Działania w podstawówkach były ostatnim etapem realizacji projektu w tym roku szkolnym. Koniec został wymuszony przez obostrzenia związane z koronawirusem. — Nasz projekt na pewno jednak będziemy kontynuowali w następnym roku szkolnym — zapowiada Dominika Serowik. — Gdyby nie wsparcie partnerów, sponsorów oraz szkoły, nie udałoby nam się tak dużo osiągnąć.

Grupa projektowa